fredag 24 juli 2009

Att vara tacksam

Många gånger önskar många av oss att vi hade det bättre. Att vi hade lite mer tid, pengar, ork och möjligheter. Vi önskar ibland att vi var lite yngre, smartare, vackrare eller lyckligare. Den här jakten på lycka och tillfredsställelse kan pågå i år efter år, men för de flesta av oss händer det något som får oss att stanna upp. Kanske en tid av sjukdom, en trafikolycka eller tider av ekonomiska svårigheter. Lättnaden som man känner när man äntligen är frisk, har klarat sig oskadd i en olycka eller då man äntligen är skuldfri kan bäst beskrivas i ordet tacksamhet.

Tacksamhet är något mycket större än bara några enkla artighetsfraser, utan det beskriver något av en personlig hållning eller livstil. Jag tror att tacksamhet är en attityd som drar till sig Guds favör och välsignelse. Ett tydligt exempel från evangelierna är då Jesus utifrån lite mat på ett mirakulöst sätt förser stora skaror människor med mat. Innan maten delas ut och miraklet sker så tackar Jesus alltid Gud Fadern. På samma sätt tackar Jesus Gud Fadern då Han instiftar nattvarden eller Herrens måltid. Ett annat namn för detta är eukaristin eller tacksägelsen och det syftar på den bön av tacksägelse som bes i samband med Herrens måltid. Tacksamheten över vad Jesus har gjort på korset och att vi som tror på honom är en del av samma kropp, är något väldigt centralt i den kristna tron.

Jag är så tacksam över min fru och min lilla dotter. Jag är tacksam över att få bo i Enköping och vara verksam i Enakyrkan. Det finns så mycket som jag är glad och tacksam över. Visst önskar jag ibland att vissa saker vore annorlunda, men att vara nöjd med det jag har är en skatt. Det finns så många människor som skulle göra vad som helst för att byta livssituation med mig. Den tanken fyller mig med en oerhörd tacksamhet, men samtidigt också med medlidande för de som har en sämre livssituation. För mig är inte tacksamhet detsamma som att blunda för problem eller att bevara saker som de är. Det är mer något som hjälper mig att hålla motivationen uppe och sträcka mig längre.

Tacksamhet är något som är intimt förknippat med ordet nåd. Nåd är att få något som man egentligen inte förtjänar eller kan ta för givet, ur en positiv synvinkel. Vi lever i ett samhälle som tar så mycket för givet och om något inte fungerar så klagar vi ofta. Tacksamhet över att vi fått så mycket som vi egentligen inte förtjänar eller kan ta för givet skapar generositet. En sund generositet är ett uttryck för tacksamhet.

Till sist tror jag att tacksamhet skapar frid och harmoni på insidan. Så här står det i Fil 4:6-7:

"Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus"

När det sägs att Guds frid övergår allt förstånd menas det i den grekiska grundtexten att det är det högsta tillstånd av frid som vi kan uppleva som människor. Att vara lycklig är inte att ha de bästa möjliga förutsättningarna, utan att kunna vara helt tillfredställd med vad man har.

3 kommentarer:

Fru sa...

Jag är så tacksam över dig! :)

Åke sa...

Kloka ord (som vanligt) Martin!

Martin sa...

Är tacksam för alla fina kommentarer på min blogg :)