fredag 17 juli 2009

Kampen för att inte förlora sig själv!

What good would it do to get everything you want and lose you, the real you? (Mark 8:36, Luk 9:25 MSG)

What kind of deal is it to get everything you want but lose yourself? What could you ever trade your soul for? Mat 16:26 MSG)

Ni har säkert hört den förr; vad hjälper det om en människa vinner hela världen, men förlorar sin själ? Tittar man på i vilket sammanhang som Jesus säger de här orden är de synoptiska evangelierna (Matt, Mark Luk) samstämmiga. Jesus förklarar att konsekvensen av att följa honom är att vi förlorar det som vi anser vara viktigt för vårt självförverkligande för att vinna det som är verkligt viktigt, vårt sanna jag. I samtliga evangelier där texten är omnämnd står den i samband med Petrus bekännelse av Jesu sanna identitet och Jesu egen förutsägelse av sin död och uppståndelse. Förståelsen av vem Jesus verkligen är gör att ingen kan vara neutral. Antingen följer man honom eller förkastar honom. Att acceptera Jesu identitet som Herre, Gud, Skapare och Frälsare är ett upprättande av vår egen identitet: vårt sanna jag. Man kan leva ett bra liv, men det går aldrig att förstå sitt sanna syfte om man inte vill förstå sitt liv genom sin Skapares ögon. Det går inte heller att förstå hur en bristfällig människa kan bli räddad eller Gudomliggjord om man inte kan se sitt liv ur perspektivet av Jesu död och uppståndelse. Jesus blev som oss för att vi skulle kunna bli som Honom.

Det ord som översätts till förlora är ordet zemioo och det kan både betyda att skada, men också att lida förlust. I Matt och Mark betonas att man skadar eller förlorar sin själ, medan Luk förklarar att man skadar sig själv. Ordet som översatts till själ är grekiskans psyche vilket betyder själ, men kan också betyda liv. Hur man än vrider och vänder på begreppen är det ändå samma budskap som man förmedlar. När man ser på andra ställen i Nya Testamentet där ordet zemioo används är det slående hur det används på samma sätt. I 1 Kor 3:14 talas det om att ett livsverk kan gå förlorat om det inte byggs som Gud vill. 2 Kor 7:9 betonar att sorg eller smärta till följd av Guds tillrättavisning gör att man inte förlorar det som betyder mest. Fil 3:8 är Paulus uttryck att han räknar alla sina yttre meriter som en förlust i jämförelse med det som han hade funnit i Jesus Kristus.

För mig personligen är de här insikterna väldigt betydelsefulla. I mitt liv, speciellt under tonårstiden har jag ofta känt mig ensam. De enda gånger jag kände mig betydelsefull var då jag gjorde något i kyrkan. Jag fick ofta beröm av mina föräldrar och äldre ledare för mitt engagemang. Givetvis gjorde jag mycket främst för att jag älskade Gud, men på något sätt blev det också en trygghet och fast punkt i mitt liv. Allt eftersom åren gick längtade jag mer och mer efter en fru. I samband med att jag flyttade hemifrån träffade jag kvinnan i mitt liv. Att välja henne ledde i slutändan till att jag på ett sätt var tvungen att förlora min församling och mina föräldrar. Många som tidigare hade berömt mig och uppskattat mig var inte helt nöjda med mitt val. Trots all den ömhet och bekräftelse som jag fick av min blivande fru fanns nu ett gapande hål i min själ. Det var en oerhörd smärtsam process, men jag vet att den var nödvändig och sanktionerad av Gud för att jag inte skulle förlora mig själv. Istället har jag fått en hjälp att finna mig själv. Jag hade kunnat säga nej till förändring och valt att leva hos mina föräldrar och vara del av samma församling livet ut, men det hade förmodligen varit skadligt. Mina föräldrar som på ett sätt förlorade mig har nu istället fått en svärdotter och ett litet barnbarn. Relationen till mina föräldrar känns bättre och mer avslappnad än någonsin. Församlingen som jag lämnade växer, frodas och utvecklas alldeles utmärkt utan mig. Kanske var det nödvändigt att jag lämnade så att andra fick komma och ta nya friska tag? Jag fortsätter att kämpa för att följa Jesus för att han ska bli ärad och för att jag inte ska förlora mig själv. Det är en kamp, men det är en kamp värd att kämpa!

3 kommentarer:

TH sa...

Vad bra du skriver!

Daniel sa...

Bra blog!

Kul att du nämner 1 Kor 3:14, verserna däromkring har jag nyligen funderat på en del.

Det får vi snacka om nån gång.

Anonym sa...

Tack för att du vågar vara personlig.Jag ser nu efteråt att det var rätt att du flyttade en bit bort och att du nu byggt ditt eget liv o denna fantastiska lilla familj med Theresia o Rut som vi älskar så mycket./mamma svärmor farmor