lördag 4 juli 2009

Gör detta till minne av mig!

Herrens måltid eller nattvarden som den också kallas har firats bland kristna sedan Jesus instiftade måltiden. Imorgon har jag fått förmånen att leda nattvarden under gudstjänsten. Här är det bibelstycke som oftast läses i samband med firandet av Herrens måltid:

"Jag har själv tagit emot från Herren vad jag meddelade er: Den natt då Herren Jesus blev förrådd, tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och sade: "Detta är min kropp, som är utgiven för er. Gör detta till minne av mig."På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: "Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig." Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer." (1 Kor 11:23-26)

Det finns hur mycket som helst som man skulle kunna säga om nattvarden. I katolska kyrkan har traditionen byggt upp många läror kring det som ses som det främsta sakramentet bl a transubstationsläran som undervisar att brödet och vinet fysiskt förvandlas till Kristi kropp och blod i nattvarden dock utan att våra mänskliga sinnen kan upptäcka det. Många som inte är katoliker brukar störa sig på detta och det finns de som hävdar att detta inte är mer än en symbolhandling. Istället hävdar en del att måltiden handlar om social och ekonomisk rättvisa.

Hur man än tycker om detta har man länge inom den kristna kyrkotraditionen sett Herrens måltid som ett mysterium och att Jesus är verkligt närvarande i själva måltiden. Den som tar emot nattvarden tar emot Jesus själv sägs bl a i den katolska kyrkotraditionen och även om jag inte håller med i alla deras lärosatser tror jag att de har en viktigt poäng i detta påstående. Jag tror inte att brödet och vinet är eller förblir mer än just bröd och vin, men för den skull tror jag inte bara att det är symboler. Kraften ligger i vad de representerar. En hundralapp är inte mer än en "papperslapp" tillverkad av bomull (så är det faktiskt), men ändå representerar den ett värde och garanten är inte mindre än riksbanken själv. På samma sätt tror jag att brödet och vinet representerar och förmedlar något djupare och mer mäktigt än bara ett symbolvärde. Garanten för detta värde är ingen mindre än Gud själv och det som han förmedlar till oss genom Herrens måltid.

Även om inte min liknelse om representation helt kan förklara mysteriet som finns i Herrens måltid tror jag att det finns ännu en viktig poäng som jag vill lyfta fram. Jag tror inte att man automatiskt tar emot Jesus och alla de välsignelser som finns i mysteriet kring Herrens måltid. För att man ska kunna ha någon nytta av vad en hundralapp representerar måste man förstå dess verkliga värde och vad det får för konsekvenser. På samma sätt är det med Herrens måltid Förstår vi vad det representerar och accepterar dess konsekvenser finns det en oerhörd kraft i det, men annars är det inte mer än att äta en bit bröd och dricka lite vin. Här är det bara Gud som känner våra hjärtan och ingen kan säkert säga exakt vad som sker när en enskild individ tar emot Herrens måltid. Herrens måltid är inte automatiskt frälsande i sig, men det kan vara ett sätt att ta emot Jesus till frälsning.

När det gäller social och ekonomisk rättvisa är det också en dimension av Herrens måltid som både går att ge sådana proportioner att det bara är detta som det handlar om eller helt ignorera. Det är värt att notera att social och ekonomisk rättvisa är den kontext som Paulus skriver instiftelseorden i bibeltexten ovan. Han förebrår församlingen i Korinth för att de skämmer ut de fattiga under måltiden och gör skillnad på människor. Nu kanske inte vi har en exakt likadan situation i våra församlingar som församlingen i Korinth hade. Däremot är det lätt att vi även i våra församlingar exkluderar människor, är oförsonade med varandra och blundar för andra kristna syskons andliga såväl som praktiska behov. I urkyrkan firade man Herrens måltid i samband med en större kärleksmåltid där de som hade det bättre ställt ordnade med maten så att även de fattiga och utstötta fick äta sig mätta. Att vara en kristen på den tiden var den bästa socialförsäkring man kunde få och därför var det också väldigt noga att bara de som verkligen var seriösa och överlåtna kristna fick delta i måltiden. Kan vi idag fira Herrens måltid samtidigt som det finns elitism, oförsoning och ignorans av andra kristna syskons behov?

Till sist vill jag kommentera lite av innebörden av brödet och vinet. En sak som brödet representerar är att vi som troende på Jesus utgör en enda kropp och det är ett mysterium likväl som det är en andlig verklighet. Något som blodet vittnar om är Guds förbund med oss. Ett förbund mellan två parter på Gamla Testamentets tid innebar att allt mitt var ditt och att allt ditt var mitt. Det är det som korset handlar om. Jesus tog på sig all vår mänskliga svaghet för att vi skulle få del av hans gudomliga styrka. Jesus blev som oss för att vi skulle kunna bli som honom. Fråga mig inte hur det går till, men jag vet att människor har blivit helade i samband med Herrens måltid och att andra har blivit befriade från demoniska makter. Det är detta som vi påminner oss om varje gång vi firar nattvard; dels att vi hör samman med en massa andra kristna syskon i en enda kropp, Kristi kropp och dels att vi alla har del av samma fantastiska förbund med Gud genom det som Jesus gjorde på korset. Det är ett verkligt förbund som får verkliga konsekvenser för våra liv. Det ska bli kul att leda Herrens måltid imorgon!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för predikan Martin!
Jag är riktigt stolt över dig!
Vi ses på Ruts 1-årskalas på lördag.Mamma

Anonym sa...

Martin,
Din predikan var fantastisk. Jag är stolt över dig. Jag vet att farfar hade sagt detsamma. Det är fantastiskt och se alla nya kontakter ni som familj fått i församlingen och i Enköping. Vi ses på lördag. Pappa