söndag 12 juli 2009

När Gud ger oss en spark i baken!

Idag har jag predikat i Enakyrkan och för er som följer den här bloggen så vet ni att predikan finns sammanfattad i fyra tidigare inlägg. Jag måste säga att jag tycker att det gick bra. Det är kul att få predika när man har arbetat noga med att förbereda sig. Enakyrkan är en härlig församling att predika i och jag tror att Gud gjorde något genom predikan idag eftersom folk är öppna för det. Jag är tacksam att min pastor och mentor Tomas var närvarande. Han gav mig en hel del uppmuntran och goda råd. Är också väldigt tacksam att mina föräldrar kom ända från Västerås för att lyssna. Till sist är jag tacksam till alla de som uppmuntrade mig efter predikan. Kul!

Häromdagen läste jag en av mina favoritbibeltexter i Bibeln som är hämtat från Matt 9:36-38:

"När han såg folkskarorna, förbarmade han sig över dem, eftersom de var rivna och slagna, som får utan herde. Och han sade till sina lärjungar: Skörden är stor, men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd."

Tittar man på grundtexten är det inte så många konstigheter utan det står ganska precis som det är översatt till svenska. Det finns dock två saker som är intressanta att notera; för det första: Ordet som är översatt till förbarma är splagchnizomai vilket betyder att bli rörd i sina inälvor. På Jesu tid representerade inälvorna en människas djupaste inre och med dagens språk kan man säga att Jesus blev djupt berörd i sitt hjärta när han såg människors behov. För det andra: Ordet som här är översatt till sända är ekballo vilket i det närmaste betyder knuffa eller kasta ut. Det är något som man gör på ett våldsamt och bryskt sätt. Vad Jesus med andra ord säger är att vi ska be Gud att ge arbetarna en spark i baken för att de ska gå ut och möta alla de behov som finns runtomkring. Det tror jag är ett ord som vi kristna i Sverige och västvärlden behöver ta till oss idag. Så här skulle man kunna översätta ovanstående bibeltext:

"När Jesus såg alla hjälplösa och nedtryckta människor blev han berörd i djupet av sitt hjärta. Han sa till sina efterföljare: Behoven är så stora, men de som verkligen bryr sig eller gör något är så få. Be därför att Gud som känner allas behov bäst ger de som borde hjälpa till en spark i baken så att alla dessa behov blir mötta" (Matt 9:36-38 min parafrasering)

1 kommentar:

Fru sa...

Det var ett roligt inlägg! :) Jag älskar din parafrasering! ;-)